Pages

Universiti PTS (8)

Strategi Meneroka Pasaran Remaja Awal Lelaki


Pada masa ini jualan buku-buku untuk remaja lelaki tidak serancak jualan buku-buku remaja perempuan. Inilah faktor yang menyebabkan majoriti penerbit Melayu memfokuskan bisnes mereka kepada remaja perempuan, sehingga berlakunya fenomena lambakan buku remaja perempuan dalam pasaran -- suatu keadaan yang merugikan semua pihak.

Pasaran remaja lelaki mempunyai potensi, namun sektor ini masih belum berjaya kita kembangkan. Ini isu ayam dengan telur. Disebabkan penerbit tidak mahu menerbitkan buku untuk remaja lelaki maka akibatnya remaja lelaki tidak mempunyai banyak pilihan, akibatnya mereka tidak gemar membeli, akibatnya penerbit tidak mahu menerbitkan judul untuk mereka, dan begitulah seterusnya.

Dari sudut bisnes, disebabkan pembeli remaja lelaki masih kecil, buku-buku remaja lelaki perlu dijual kepada remaja perempuan juga.

Manakala remaja lelaki tidak membaca buku remaja perempuan, sebaliknya remaja perempuan juga mahu membaca buku remaja lelaki.

Antara langkah-langkah yang dapat digunakan bagi mengembangkan pasaran buku remaja lelaki adalah dengan melakukan strategi di bawah ini, supaya dengan itu barulah buku itu dibeli baik oleh remaja lelaki mahupun oleh remaja perempuan.

1. Desain kulit bagi buku-buku yang ditargetkan kepada remaja lelaki perlu menarik kepada mata remaja perempuan juga.
2. Walaupun heronya lelaki, watak perempuan perlu ada dalam cerita.
3. Nama pengarang perlu neutral, yakni tidak terlalu lelaki dan tidak terlalu perempuan.
4. Tajuk buku perlu neutral.

link: http://universitipts.com/

0 ulasan:

Catat Ulasan