Tip Survival Penulis: Siapa Pembaca Buku Kita
Seth Godin menulis:
Rule one: You can build a business on the foundation of great customer service.
Rule two: The only way to do great customer service is to treat different customers differently.
The question: Who is your customer? It's not obvious.
Pertama: Penerbit mesti menetapkan kepada siapa buku-buku terbitannya ditujukan. Buku-buku yang diterbitkan untuk bacaan anak-anak orang bandar yang berduit mesti memenuhi citarasa anak-anak orang bandar yang berduit. Cerita-cerita yang disukai oleh anak-anak orang bandar mempunyai ciri-cirinya sendiri.
Kedua: Penulis mesti menetapkan kepada siapa bukunya ditulis. Orang agama membeli buku-buku agama mereka di kedai-kedai buku indie. Orang profesional membeli buku-buku mereka di kedai buku elit. Penulis perlu ikut strategi penerbit. Buku-buku agama yang disukai oleh golongan profesional tidak boleh diterbitkan serupa dengan buku-buku yang disukai oleh golongan ustaz-ustaz kampung.
Jika penerbit menerbitkan buku-buku agama yang ditargetkan kepada jualan melalui kedai-kedai buku agama indie, penulis perlu menulis sesuai dengan strategi penerbit itu.
NOTA: Contoh penulis yang paling jelas menetapkan siapa target pembacanya adalah AinMaisarah.
sumber: Universiti PTS
Tip jawab PM (kredit Tuan Izan)
9 tahun yang lalu
0 ulasan:
Catat Ulasan